Financieel Beeld
Resultaat 2018
De gemeente Hoorn heeft 233,4miljoen euro uitgegeven en 234,6 miljoen euro ontvangen in 2018. Hierbij is nog geen rekening gehouden met toevoegingen en onttrekkingen aan reserves. De mutaties in de reserves zijn door de gemeenteraad bij de Begroting 2018 en via tussentijdse besluiten vastgesteld. In 2018 wordt 23,3 miljoen euro toegevoegd aan de reserves en 24,4 miljoen onttrokken aan de reserves. Zie ook de cijfers in onderstaand overzicht.
De prognose van het resultaat 2018 was een tekort van 824.000 euro. In de Najaarsbijstelling 2018 is echter een aantal kansen genoemd die een positief effect zouden hebben op het rekeningsresultaat. Een aantal van deze kansen, zoals inkomsten bouwleges en daling van aantal cliënten BUIG heeft zich voorgedaan in de laatste maanden van 2018. Ook is een aantal in 2018 geplande projecten/werkzaamheden niet (volledig) uitgevoerd, zie hiervoor de voorstellen voor resultaatbestemming. Deze voordelen leiden tot een positief resultaat van afgerond 2,270 miljoen euro.
Het college stelt de gemeenteraad voor om in te stemmen met de voorstellen voor resultaatbestemming en het restant van het resultaat, afgerond 1,330 miljoen euro toe te voegen aan de algemene reserve.
(bedragen x 1.000 euro, - is een nadeel) | Begroting 2018 na wijziging | Realisatie 2018 | Verschil |
---|---|---|---|
Lasten | -234.978 | -233.429 | 1.550 |
Baten | 225.969 | 234.610 | 8.641 |
Gerealiseerd totaal saldo van baten en lasten | -9.010 | 1.181 | 10.191 |
Toevoeging aan reserves | -17.370 | -23.392 | -6.022 |
Onttrekking aan reserves | 25.556 | 24.481 | -1.075 |
Gerealiseerd resultaat | -824 | 2.270 | 3.094 |
Toelichting verschillen begroting na wijziging en rekening
In onderstaand overzicht staan de verschillen groter dan 75.000 euro tussen de begroting na wijziging en de realisatie. Dit zijn alleen de verschillen die het resultaat hebben beïnvloed.
In de programma's is een uitgebreidere analyse per beleidsveld opgenomen, daar worden ook de budgettair neutrale verschillen toegelicht.
Per verschil is aangegeven of het een incidenteel of een structureel karakter heeft. De structurele verschillen worden meegenomen in de Kadernota 2019 of zijn al verwerkt in de primitieve begroting 2019.
(bedragen x 1.000, - = nadeel)
Beleidsveld | Toelichting verschil | Lasten | Baten | Incidenteel of |
---|---|---|---|---|
0.4 | In dit beleidsveld is een stelpost opgenomen voor de onderuitputting op exploitatiebudgetten. In werkelijkheid wordt hier niets op geboekt, maar staan er voordelen op de diverse beleidsvelden in andere programma's tegenover. | -650 | - | structureel |
2.1 en 2.2 | Hogere inkomsten door kostenverhaal schade openbare ruimte. | - | 96 | incidenteel |
2.2 | Hogere kosten voor dagelijks onderhoud en vervanging bewegwijzering. | -82 | - | incidenteel |
4.5 | Lagere uitvoeringskosten voor het regionaal leerlingenvervoer (open einde regeling). Hiertegenover staan ook lagere inkomsten van de deelnemende partijen. | 284 | -74 | incidenteel |
5.5 | Hogere uitgaven onderhoud groenvoorzieningen. Komt voornamelijk door inhuur van extern personeel voor snoei- en maaiwerkzaamheden. | -97 | - | incidenteel |
6.1 - 7.3 | Inkomsten gemeentelijke kwijtschelding zijn hoger dan de uitgaven. | - | 107 | incidenteel |
6.1 | De bijzondere bijstand is een open einde regeling. In 2018 is er vooral een stijging van de kosten voor bewindsvoering, individuele inkomenstoeslagen en de verstrekking aanvullende norm jongeren. In de Najaarsbijstelling is het budget daarom verhoogd. De werkelijke uitgaven vallen uiteindelijk lager uit dan geschat. Daarnaast zijn de terug-ontvangsten hoger dan begroot. | 37 | 71 | incidenteel |
6.1 | De Wet BUIG is een open einde regeling. Het aantal cliënten is in 2018 afgenomen. In de Najaarsbijstelling is dit voordeel wel als kans genoemd. De budgetten zijn toen niet aangepast vanwege de onzekerheid over het aantal cliënten. De voor- en nadelen van de BUIG worden dus net als in voorgaande jaren verwerkt in de Jaarrekening. | -301 | 1.769 | incidenteel |
6.1 | Vanwege onzekerheid over de uitgaven en inkomsten BUIG zijn de budgetten voor WerkSaam niet tussentijds bijgesteld. Hierdoor wijkt het te betalen bedrag voor de bedrijfsvoering af van de raming. | -558 | - | incidenteel |
6.1 | Bepalen voorziening dubieuze debiteuren Sociale Zaken. Aan iedere vordering een statuscode. Deze code bepaalt of een vordering al dan niet wordt opgevoerd als oninbaar. Naast deze codes is ook gekeken naar de kwijtschelding. In 2018 moet er gestort worden in de voorziening. | -330 | - | incidenteel |
6.1 | De BBZ is een open einde regeling. In 2018 is er meer van het rijk ontvangen dan waar in de begroting rekening mee is gehouden. | - | 284 | incidenteel |
6.1 | In 2018 is het normbedrag van de Bonus-Malus regeling met WerkSaam volledig gehaald waardoor de geraamde malus niet nodig is. Daarnaast is de afrekening over 2017 lager uitgevallen. | 130 | - | incidenteel |
6.1 | Gemeenten moeten volgens de Participatie wet de vorderingen voor sociale uitkeringen in de balans opnemen. Het actuele saldo van de debiteuren (terugvorderingen) is aangepast. Dit leidt tot een voordeel. | - | 122 | incidenteel |
6.3 | In 2018 is er voor re-integratietrajecten budget beschikbaar gesteld. In 2018 zijn er lagere uitgaven geweest dan waarmee rekening is gehouden. Het gaat om de projecten Espeq, het 200 banenplan, ondernemers met (dreigende) financiële problemen, begeleiding sport en lifestyle. | 107 | - | incidenteel |
6.3 | Binnen de Participatie wet is ruimte voor het ontwikkelen van eigen initiatieven, de zogenoemde 'Couleur Locale'. Hoorn heeft in 2018 ingezet op: All about the Jacket, reiskosten vergunninghouders en kosten bibliotheek vergunninghouders. | 216 | - | incidenteel |
7.3 | Hogere uitgaven voor dienstverlening HVC, het aantal werkelijke huisaansluitingen ligt hoger dan waarmee is gerekend. Hiertegenover staat deels hogere inkomsten. | -542 | 309 | incidenteel |
8.2 | Na mindere tijden kennen we ook binnen de gemeente Hoorn een grote toename van bouwactiviteiten. In 2018 is een groot aantal planning ingediend. Dit heeft geleid tot een toename van de legesopbrengsten. Hiertegenover staan extra uitgaven voor bijvoorbeeld adviezen welstandscommissie. | -60 | 614 | deels structureel |
Algemene dekkingsmiddelen | Aanpassing van aantallen in algemene uitkering en integratie-uitkering SD. In totaal gaat het om 82.100 euro. | - | 907 | deels structureel |
Overhead | Per saldo zijn er meer kosten doorbelast aan producten en investeringen/grondexploitaties: van -1.378.000 - 454.000 = -1.832.000 + 1.955.000 = 123.000. De hogere doorbelasting aan grondexploitaties is ook verrekend met de reserve plankosten. Daarnaast is er een voordeel op het saldo van de ruis van de salarissen (vacatureruimte) versus de werkelijke inhuur +464.000. Er is dus meer ruis (vacaturegeld) dan er is ingehuurd. Verder zijn er meer opleidingen gevolgd, de opleidingskosten zijn met 92.000 overschreden. Samen is dat 123.000 + 464.000 - 92.000 = 495.000. | 464 | 123 | incidenteel |
Voorstellen voor resultaatbestemming
Het college stelt de gemeenteraad voor om 940.840 euro van het resultaat te bestemmen voor onderstaande werkzaamheden/projecten. Het betreft middelen die voor 2018 beschikbaar zijn gesteld, maar waarvan de uitvoering (deels) in 2019 plaatsvindt. Daarnaast stelt het college voor om het resterende deel van het resultaat, afgerond 1,330 miljoen euro toe te voegen aan de algemene reserve. In onderstaand overzicht staan alle voorstellen voor resultaatbestemming. Onder de tabel is elk voorstel kort toegelicht.
Nr. | Omschrijving | Bedrag |
---|---|---|
1 | Regionaal Economische Agenda | -33.440 |
2 | Vervolg binnenstadsvisie | -40.000 |
3 | Businesscase Blauwe Schuit/Muziekschool Gerard Boedijn | -21.210 |
4 | Onderzoek bundeling sportaccommodaties | -50.000 |
5 | Project groenvisie | -36.910 |
6 | Rad van de Bangert | -50.000 |
7 | Maatschappelijke begeleiding vergunninghouders | -128.440 |
Dekking onttrekking reserve sociaal domein | 128.440 | |
8 | Antidiscriminatiebeleid | -15.000 |
9 | Implementatie eIDAS | -33.000 |
10 | Afrekening accres 2018 | -450.000 |
Meerjarige programma's en projecten | ||
11 | Programma dienstverlening | -63.050 |
12 | Programma Kansen voor de Kersenboogerd | -57.000 |
13 | Programma Hoorn-Noord/Venenlaankwartier | -91.230 |
Totaal | 940.840 |
- Regionaal Economische agenda
De kosten voor het uitvoeringsplan van de Regionaal Economische Agenda worden door alle Westfriese gemeenten op basis van inwonertal gedeeld. Gemeente Hoorn is penvoerder. De uitvoering wordt hoofdzakelijk opgepakt door het ontwikkelingsbedrijf NHN en in enkele gevallen door de samenwerkende regiogemeenten. Het merendeel van de activiteiten is in uitvoering. Om deze uitvoering voort te kunnen zetten, is er in 2019 budget nodig. Voorgesteld wordt om het restantbudget van 96.860 euro over te hevelen naar 2019. Hier staat een inkomst van 63.420 euro van regiogemeenten tegenover. Het Hoornse aandeel in de kosten bedraagt 33.440 euro.
- Vervolg Binnenstadsvisie
Voor het vervolg van de binnenstadsvisie was in 2018 incidenteel budget beschikbaar. De werkzaamheden zijn nog niet klaar. Er ligt een opdracht voor de binnenstadsmanager om al aanwezige onderzoeken en data te analyseren. En deze analyse om te zetten naar een samenhangend advies. Dat advies zal gebruikt worden voor de ontwikkeling van de stad, met nadruk op de binnenstad in samenhang met de Poort van Hoorn. Voorgesteld wordt om het restant budget van 40.000 euro over te hevelen naar 2018.
- Businesscase Blauwe Schuit/Muziekschool Gerard Boedijn
In 2018 is incidenteel 30.000 euro beschikbaar gesteld voor extern advies voor de businesscase Blauwe Schuit / Muziekschool Gerard Boedijn. De businesscase is nog niet volledig uitgewerkt en loopt door in 2019. Er resteert 21.210 euro aan budget in 2018. Voorgesteld wordt om dit restant budget over te hevelen naar 2019.
- Onderzoek bundeling sportaccommodaties
In 2018 was er een budget van 50.000 euro beschikbaar voor het project bundeling sportaccommodaties. In dit kader is in 2018 opdracht gegeven voor het uitvoeren van een onderzoek. Dit onderzoek zal in 2019 plaatsvinden. Er zijn ten laste van dit budget geen uitgaven geweest in 2019. Dit onderzoek sluit ook aan bij de ruimtevrager voor een lokale uitwerking van het Nationale Sportakkoord dat medio 2018 is gesloten. Onderdeel hiervan is een tweetal monitors en wel een sportmonitor die inzicht geeft in het beweeg- en sportgedrag van Hoornse inwoners en een Vitaliteitsmonitor onder sportverenigingen. Om het onderzoek, waarvoor opdracht is gegeven te kunnen betalen, wordt voorgesteld om het eenmalige budget van 50.000 euro voor bundeling sportaccommodaties over te hevelen naar 2019.
- Project groenvisie
Voor het project groenvisie was in 2018 120.000 euro beschikbaar. Het project heeft een meerjarig karakter en wordt in 2019 afgerond. Voorgesteld wordt om het restantbudget 2018 van 36.910 euro over te hevelen naar 2019.
- Rad van de Bangert
Het Rad komt op grondgebied van de gemeente Drechterland. Het verkrijgen van de omgevingsvergunning van de gemeente Drechterland heeft meer tijd gekost dan verwacht. Het was namelijk noodzakelijk om vooraf een overeenkomst en vergunning te verkrijgen van het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en de eigendomsverhoudingen in verband met aansprakelijkheid en de veiligheid. Dit laatste was lastig omdat het een uniek project betreft, waarbij de gangbare uitgangspunten van toegankelijkheid en bereikbaarheid niet pasten. Naar verwachting wordt in het eerste kwartaal 2019 de omgevingsvergunning verleend en kan worden begonnen met de uitvoering van het project. Voorgesteld wordt het budget van 50.000 euro over te hevelen naar 2019.
- Maatschappelijke begeleiding vergunninghouders
In de Najaarsbijstelling 2018 is een incidenteel bedrag van afgerond 128.440 euro opgenomen voor de verhoogde asielinstroom, bedoeld voor participatie en integratie van vergunninghouders. In afwachting van de gewijzigde wet Inburgering (per 1 januari 2021) en het visiedocument inburgering (dat later in 2019 wordt opgesteld) wordt voorgesteld om de resultaatbestemming in 2019 in te zetten voor de kosten van de uitvoering van het continueren van twee effectieve maatregelen uit 2018: maatschappelijke begeleiding en het verzuimproject (bestrijden verzuim jonge anderstaligen, inclusief aanpak zorg jongeren).
Halfjaarlijks wordt door het Rijk de taakstelling huisvesting vergunninghouders vastgesteld. We kunnen niet voorzien hoe deze taakstelling zich in de toekomst ontwikkelt. De afgelopen twee jaar laat deze een dalend verloop zien. Gemeenten krijgen vanuit het Rijk middelen voor begeleiding naar rato. De complexiteit van de werkzaamheden van de begeleiding is toegenomen. Begeleiding is nu maatwerk. Ondanks de afnemende taakstelling is de benodigde (personele) capaciteit hierdoor gelijk gebleven. De middelen zijn niet langer kostendekkend. Hierdoor dreigt vanaf het derde kwartaal 2019 een tekort voor dekking van de uitvoeringskosten. Temporiseren of standaardiseren van werkzaamheden per heden is niet mogelijk i.v.m. enerzijds de genoemde complexiteit van de werkzaamheden (maatwerk) en anderzijds het aantal dossiers in behandeling. Daarom wordt voorgesteld om het niet uitgegeven budget van 128.440 euro over te hevelen naar 2019. Deze resultaatbestemming is budgettair neutraal omdat dit binnen dit onderdeel uitmaakt van het sociaal domein.
- Antidiscriminatiebeleid
Van de 32.000 euro die in 2018 beschikbaar was voor de uitvoering van antidiscriminatiebeleid, is 15.000 euro over. Het opbouwen en versterken van het netwerk en de samenwerking met scholen, (ouderen)zorg en vrijwilligersorganisaties heeft meer tijd in beslag genomen dan verwacht. Hierdoor konden niet alle beoogde taken in 2018 worden uitgevoerd. Voorbeeld hiervan is de Roze Loper voor Wilgaerden 't Avondlicht en Westerhaven. De kosten hiervoor van 5.000 euro worden gemaakt in 2019. Verder is voor uitvoering van het inclusiebeleid, waarvan de meerjarenvisie 2019-2022 in maart 2019 is voorgelegd aan de raad, 10.000 euro per jaar nodig. Voor 2020-2022 is dit als ruimtevrager in de Kadernota aangemeld. Omdat dit ook onder het antidiscriminatiebeleid valt, wordt voor 2019 voorgesteld om het restant budget van 15.000 euro over te hevelen naar 2019.
- Implementatie eIDAS
Voor de implementatie elDAS was 50.000 euro in 2018 beschikbaar. De rijksoverheid moet in elDAS nog aanpassingen realiseren voor dat deze geïmplementeerd kan worden bij de digitale belastingbalie (EGouw). Zodra de aanpassing is gerealiseerd, kan Gouw een oplossing aanbieden en realiseren. Verzoek is het resterende budget van 33.000 euro over te hevelen naar 2019, zodat we verder kunnen als de Rijksoverheid en EGouw daar klaar voor zijn.
- Afrekening accres 2018
Officieel is de decembercirculaire 2018 geen bijstellingsmoment voor het accres. Uit de circulaire blijkt echter dat het rijk minder uitgeeft dan zij zelf raamde bij de septembercirculaire. Dat betekent dat de gemeenten trap af gaan. Volgens de regels wordt het accres 2018 pas definitief bij de meicirculaire 2019 met de gemeente afgerekend. De informatie uit de decembercirculaire is stellig, de onderuitputting bij het rijk wordt half december geschat op 1,1 miljard euro. De geschatte doorwerking naar het gemeentefonds is ongeveer 100 miljoen euro. Voor Hoorn komt dat neer op afgerond 450.000 euro.
In de raadsbrief over de decembercirculaire is voorgesteld dit voorziene nadeel uit 2018 al te verwerken in de Jaarstukken 2018 en niet pas bij de meicirculaire (Kadernota). Natuurlijk onder de voorwaarde dat het rekeningresultaat dat toestond. Dat is het geval, reden om voor te stellen 450.000 euro van het resultaat 2018 te bestemmen voor de afrekening van het accres 2018 in 2019.
- Programma dienstverlening
Het programmaplan dienstverlening loopt van 2016 -2020
In 2016 is het programma Dienstverlening gestart. Het programmabudget is 91.500 euro per jaar. Inherent aan een programmatische aanpak, is het feit dat je werkt met een planning van activiteiten en projecten die niet gelijk loopt met begin-eind boekjaar. Dit budget is bedoeld voor het verbeteren van de dienstverlening, digitalisering van dienstverlening en het borgen van het dienstverleningsconcept. Voorgesteld wordt om het restantbudget van 63.050 euro over te hevelen naar 2019.
- Programma Kansen voor de Kersenboogerd
Het programmaplan loopt van 2019 - 2022.
Voor het Programma Kansen voor de Kersenboogerd is door de raad een budget beschikbaar gesteld. Dit budget is niet toereikend voor de projecten en activiteiten. Daarom maken we zoveel mogelijk gebruik van bestaande budgetten. Voor onderzoek, externe inhuur, bewonersparticipatie en communicatie in de wijk zijn geen bestaande budgetten. Het restant budget is daarom nodig om in te kunnen spelen op zaken die spelen in de wijk en de behoefte van de bewoners. Vooral voor de periode vanaf nu tot de start van de projecten halverwege dit jaar. Denk hierbij aan het uitvoeren van quick wins en het opzetten van een participatietraject. Daarmee bouwen wij vertrouwen op bij alle betrokkenen in de wijk. Voorgesteld wordt het restantbudget van 57.000 euro over te hevelen naar 2019.
- Programma Hoorn-Noord/Venenlaankwartier
Het programma Hoorn-Noord/Venenlaankwartier - visie "Samen voor resultaat" loopt van 2017 -2037. Het programmaplan met financiële consequenties loopt van 2017 - 2021.
Capaciteit
Voor de voorbereiding op het programma Hoorn-Noord/Venenlaankwartier heeft de raad in 2016 100.000 euro voor capaciteit beschikbaar gesteld. Hiervan resteert eind 2018 een bedrag van 24.200 euro. Omdat deze capaciteit ook in 2019 nodig is, is het voorstel om het resterende budget over te hevelen naar 2019.
Eerste uitvoeringsacties
Na afronding van de campagne LaatjeHoorn! in Hoorn-Noord en Venenlaankwartier is een overzicht gemaakt van maatregelen die op korte termijn kunnen worden uitgevoerd. De parkeerdruk in de omgeving van de Vredehofstraat/Juniusstraat is groot. Vanaf de campagne Laat je Hoorn! is er al meerdere keren geklaagd over het parkeerterrein achter de blauwe schuit, gevestigd aan de Vredehofstraat. Hier kan geparkeerd worden echter is het een erg donkere plek en zijn er geen zichtlijnen naar de doorgaande weg. Hierdoor wordt het terrein als erg onveilig ervaren en daardoor niet tot weinig gebruikt. Door middel van het creëren van zichtlijnen naar de doorgaande weg de Vredehofstraat en daarbij het vervangen en uitbreiden van de bestaande verlichting, kan de parkeerdruk in de omgeving Juniusstraat/Vredehofstraat op korte termijn verminderd worden. Naast de aanpak van het parkeerterrein zal ook de in de nabijheid gelegen Vredehoftunnel aangepakt worden. De zijwanden van de tunnel worden steeds opnieuw beklad wat een verpauperde uitstraling met zich mee brengt. Samen met bewoners wordt een plan bedacht en uitgevoerd voor het opknappen van de wanden van de tunnel. Er resteert eind 2018 een bedrag van 24.940 euro, voorgesteld wordt dit over te hevelen naar 2019.
Community Art
Voor het project Hoorn Noord/Venenlaankwartier was in 2018 75.000 euro beschikbaar vanuit de middelen voor Community Art. Het project heeft een meerjarig karakter en wordt in 2019 afgerond. Voorgesteld wordt om het restantbudget 2018 van 39.450 euro via resultaatbestemming over te hevelen naar 2019.
Bevorderen verkeersveiligheid Koepoortsweg
Op 10 mei 2017 en 30 oktober 2017 zijn twee bewonersavonden georganiseerd in het kader van de Koepoortsweg. Aanleiding voor de eerste avond was de planning voor het vervangen van het riool in de straat en gelijktijdig door te voeren bovengrondse aanpassingen. De tweede avond stond in het teken van aanpassingen ten behoeve van de verkeersveiligheid die niet konden wachten tot de vernieuwing van het riool. In nauwe samenspraak met bewoners is een maatregel voor de korte termijn en een principe-inrichting voor de lange termijn uitgewerkt. Het college wordt gevraagd hier een besluit over te nemen.
Voor de korte termijn wordt voorgesteld om fietssuggestiestroken in de Koepoortsweg aan te brengen, enigszins vergelijkbaar aan de situatie in de Spoorsingel. Dit vormt een kostenefficiënte maatregelen waarmee de fietser beter op de weg wordt gepositioneerd en die bovendien door bewoners gedragen wordt. Voor de lange termijn wordt voorgesteld om na het vervangen van het riool de Koepoortsweg als fietsstraat in te richten. Er resteert eind 2018 een bedrag van 2.640 euro, voorgesteld wordt dit over te hevelen naar 2019.