Jaarstukken 2018

Programma 1 Openbare orde en veiligheid

Veiligheidsambitie 2018

Beleidsveld

Wat hebben we bereikt?

Doelstelling

Veiligheidsambitie 2018

De doelstelling voor 2018 is als volgt verwoord in de Veiligheidsambitie 2018:

  • De behaalde resultaten van de vorige Veiligheidsambitie (die liep tot en met 2014) blijven minimaal behouden.
  • Plekken waar sprake is van een concentratie en stapeling van sociale (veiligheids)problemen zijn in kaart gebracht.
  • De grootste (potentiële) veroorzakers van overlast criminaliteit zijn bekend. Zij worden gericht aangepakt.
  • In relevantie beleidsvisies zijn verbetermaatregelen voor het veiligheids-'DNA' van Hoorn opgenomen.
  • Inwoners, ondernemers en instellingen krijgen relevante informatie over de (on)veiligheidssituatie in hun leefomgeving. Gemeente en politie vertellen (helder) wat wij hieraan doen, wat we samen moeten doen en wat wij als gemeente en politie hieraan niet (kunnen) doen.

Eind 2017, begin 2018 wordt een nieuwe Stads/Regioscan uitgevoerd om te bepalen of de doelen zijn gehaald. Op basis daarvan wordt een nieuwe Veiligheidsambitie opgesteld.

Veiligheid en kwaliteit kinderopvang

De gemeente heeft goed inzicht in de kwaliteit en veiligheid in de kinderopvang en treedt adequaat op bij overtredingen.

Resultaten

Nr.

Resultaat

Status

Toelichting

1

In andere beleidsvelden zijn verbetermaatregelen voor de veiligheid opgenomen.

2

Hoorn is onaantrekkelijk voor criminelen.

We werken continu aan het opwerpen van barrières, zoals BIBOB en het aanpassen van de APV.

3

De grootste (potentiële) veroorzakers van overlast/onveiligheid veroorzaken geen overlast meer en krijgen samen met de partners (zoals 1.Hoorn en jongerenwerk) handvatten om hun leven een positieve wending te geven.

4

Groepen veroorzaken geen overlast en criminaliteit meer.

Hier werken we continu aan, samen met onze partners. Zoals politie, 1.Hoorn en jongerenwerk.

5

In gebieden waar sprake is van een concentratie en stapeling van problemen worden door een integrale aanpak (gezin, persoon, gebied) de ontstaansfactoren van onveiligheid weggenomen.

6

Het inzicht in de kwaliteit en de veiligheid bij kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en voorschoolse educatie (VVE) is optimaal en alle handhavingsadviezen van de GGD hebben navolging gekregen.

7

De A-status die de Inspectie van het Onderwijs heeft toegekend, wordt behouden en de gemeente voldoet dus aan alle wettelijke eisen voor toezicht op en handhaving van de veiligheid en de kwaliteit van de kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie.

8

Het inzicht in de kwaliteit en de veiligheid van de gastouderopvang is vergroot.

Quickscan gastouders vindt plaats. Daar waar nodig wordt naderonderzoek/handhaving ingezet.

Indicatoren

Nr.

Beleidsindicator

Eenheid

 Streefwaarde
Begroting
2018

 Waarde
Realisatie
2018

Toelichting

Bron

1

Toezicht op kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en VVE door GGD Hollands Noorden

%

100

100

Jaarlijkse onderzoeken GGD Hollands Noorden

2

Toezicht op gastouderopvang

%

5

5

3

Opvolging handhavingsadviezen door GGD Hollands Noorden

%

100

100

4

Quickscan onder gastouders

%

100

100

Wat hebben we daar voor gedaan?

Prestaties in 2018

Nr.

Prestatie

Status

Toelichting

1

In andere beleidsvelden zijn verbetermaatregelen voor de veiligheid opgenomen
Vanuit het thema Leefbare Stad wordt ingezet op het verbeteren van het DNA van Hoorn. Hiervoor is onder andere een link gelegd met het programma Grote Waal, Hoorn Noord/Venelaankwartier, Kersenboogerd en de Poort van Hoorn (Pelmolenpad/Prisma). Daarnaast wordt de verbinding van zorg en veiligheid verder verdiept en ontwikkeld in de werkprocessen: situaties waarin veiligheidsproblematiek voorkomt, worden aangepakt vanuit '1-gezin-1-plan' met o.a. 1.Hoorn, de reclassering en het Veiligheidshuis NHN.

2

Hoorn is niet aantrekkelijk voor criminelen.
Een belangrijk onderwerp hierbij is 'ondermijning', de vermenging van de onder- en bovenwereld. Er komt meer zicht op het Hoornse ondermijningsbeeld. Verdachte personen, groepen en ondernemers komen in beeld. Daarnaast worden wij ons steeds meer bewust van onze eigen, soms kwetsbare, positie als gemeente. Criminelen hebben op een bepaald moment de overheid nodig; ook gemeentelijke diensten en producten. Het risico dat criminelen de gemeente Hoorn gebruiken voor illegale praktijken, is verkleind door de werkingssfeer van het BIBOB-beleid uit te breiden met vastgoedtransacties, de aanpak van woon- en adresfraude te intensiveren, een gemeentelijk Meldpunt Ondermijning in te richten en de weerbaarheid bij gemeentelijke organisatie en bestuur op het thema ondermijning te vergroten.

In Westfriesland is de bestuurlijke opdracht 'Harmoniseren informatielandschap ondermijning' vastgesteld. Gemeenten beschikken over veel data. Deze wordt nog onvoldoende geanalyseerd om verdachte signalen op systeemniveau te kunnen signaleren. Het koppelen van onze databestanden met die van onze partners (zoals de belastingdienst en woningcorporaties) levert verdachte signalen op. Een voorbeeld: op een bepaald adres is een opvallend hoog stroomgebruik (database stroomleverancier) in vergelijking tot het aantal bewoners van het pand (database gemeente). Als deze gegevens worden gekoppeld, kan een risico op een wietplantage worden gesignaleerd en kunnen de politie en belastingdienst hierop handelen. Dit is een nieuwe expertise voor de gemeente Hoorn. Er is gestart met het analyseren van data in één van Hoorns zwakkere wijken. Deze data wordt gekoppeld aan gegevens van onder andere de belastingdienst en uitkeringsinstanties, waardoor de ontstaansfactoren van problemen aangepakt kunnen worden.

Er worden barrières opgeworpen om het criminelen zo moeilijk mogelijk te maken en om te voorkomen dat criminelen zich in Hoorn vestigen. er is bijvoorbeeld een gerichte aanpak op de Outlaw Motorcycle Gangs (criminele motorclubs). Ook is het belangrijk dat collega's en professionals die bij mensen thuis komen, verdachte signalen kunnen herkennen en dat zij weten waar zij dit veilig kunnen melden. Dit vraagt om het vergroten van bewustzijn en alertheid van de collega's en professionals van organisaties waar de gemeente mee samenwerkt. Er wordt een gemeentelijk meldpunt opgericht waar men signalen kan melden. Een signaal wordt vervolgens beoordeeld en verder onderzocht (en opgepakt) met onze partners, zoals WerkSaam Westfriesland, politie en de Belastingdienst.

Dit jaar starten we met de aanpak van woon en adresfraude. Data analyse wordt opgestart. In de APV worden artikelen opgenomen als barrière tegen ondermijnende criminaliteit.

3

De grootste (potentiële) veroorzakers van overlast/onveiligheid veroorzaken geen overlast meer en krijgen samen met de partners (1.Hoorn, jongerenwerk e.d.) handvatten om hun leven een positieve wending te geven (persoonsgerichte aanpak).
Met succes is naar voorbeeld van de Top 600-aanpak van de gemeente Amsterdam de top 5 van Hoornse hardnekkige overlastveroorzakers aangepakt. Deze aanpak wordt uitgebreid met vijf nieuwe personen. De aanpak van deze top x jeugdige overlastveroorzakers gebeurt onder regie van het veiligheidshuis in samenwerking met 1.Hoorn. Daarnaast komt er een namenlijst van jeugdigen die dreigen af te glijden (opgesteld samen met de politie en 1.Hoorn), ook hier zal een top 5 van worden opgesteld. De regie over de aanpak van deze jongeren ligt bij 1.Hoorn, omdat de nadruk op de zorg ligt. Een andere groep van mogelijke veroorzakers van overlast of onveiligheid is de ex-gedetineerden. In deze begeleiding van ex-gedetineerden wordt samengewerkt met 1.Hoorn om recidive te voorkomen volgens het model 1-gezin-1-plan.

4

Groepen veroorzaken geen overlast en criminaliteit meer (groepsgerichte aanpak).
De groepen zijn in beeld gebracht in de Gebiedsscans met de politie en in de 'Rondjes Overlast', het overleg met jongerenwerk, politie, wijkzaken, stadstoezicht en incidenteel met woningcorporatie Intermaris. Per groep wordt samen met deze partners een plan van aanpak opgesteld hoe de overlast en criminaliteit gestopt moet worden. Dit vergt maatwerk per situatie.

Dit is een doorlopende activiteit.

5

In gebieden waar sprake is van een concentratie en stapeling van problemen worden door een integrale aanpak (gezin, persoon, gebied) de ontstaansfactoren van onveiligheid weggenomen (gebiedsgerichte aanpak).
De veiligheidsanalyse van de Kersenboogerd is uitgewerkt naar een plan voor de korte termijn (eenvoudige problemen aanpakken en de basis leggen voor de volgende fasen), de middellange termijn (vergroten buurteigenaarschap en bieden passende zorg) en de lange termijn. In 2017 zijn de maatregelen uit de aanpak voor de korte en de middellange termijn uitgevoerd/opgestart. In 2018 wordt concreet gewerkt aan de voorbereiding van een brede, integrale aanpak voor de Kersenboogerd. Dit voorstel komt begin 2018 naar de gemeenteraad.

6

Veiligheid en kwaliteit kinderopvang - het jaarlijkse onderzoek.
De Inspectie van het Onderwijs bepaalt ieder jaar op basis van het Jaarverslag Kinderopvang of de gemeente voldoet aan de wettelijke eisen voor toezicht en handhaving. De Inspectie kent de gemeenten op basis van de prestaties een status toe: A, B of C. Om de A-status te behouden, moet de gemeente alle kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en VVE door de GGD laten inspecteren en adequaat handhaven op overtreden.

2018 is een spannend jaar voor de kinderopvang: de peuterspeelzalen bestaan niet meer als zodanig. Voor de wet bestaan er alleen nog kinderdagverblijven; de opvang die speciaal voor peuters organiseert, moet nu aan alle eisen voldoen die ook voor kinderdagverblijven gelden. (Zie ook programma 4 voor meer uitleg over de harmonisatie van peuterspeelzalen in Hoorn.)

Daarnaast is er landelijk gewerkt aan nieuwe kwaliteits- en veiligheidseisen voor de hele kinderopvang, die voor een deel op 1 januari 2018 gaan gelden. Andere eisen gaan pas op 1 januari 2019 in. Dat betekent dat de kinderopvangorganisaties veel veranderingen moeten doorvoeren. In 2017 hebben de GGD Hollands Noorden en de gemeente voorlichting gegeven over de wijzigingen. Het kan zijn dat door het grote aantal wijzigingen, het aantal inspecties groter is dan andere jaren.

Uitvoering heeft plaatsgevonden. Daar waar nodig is er maatwerk geleverd.

7

Veiligheid en kwaliteit kinderopvang -Gastouders:
Voor gastouders gelden andere eisen aan de gemeenten. Moeten kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, voor- en vroegschoolse educatie en gastouderbureaus jaarlijks worden geïnspecteerd, voor gastouders geldt dat gemeenten bij 5 tot 30% van de gastouders een inspectie moet laten uitvoeren. Daardoor is het inzicht in de kwaliteit en veiligheid bij gastouders niet heel groot. Het doel is om dit inzicht te vergroten.

Daarom voert de GGD in 2018 een quick scan bij alle gastouders uit. Gastouders krijgen een kort bezoek, waarbij een aantal punten worden bekeken (denk hierbij aan veiligheid, hygiëne, aantal kinderen dat opgevangen wordt). Als er aanleiding voor is, wordt een volledige inspectie ingepland. In 2018 wordt de quick scan geëvalueerd. Als het nuttig blijkt, dan wordt de quick scan op regelmatige basis ingezet.

Quickscan heeft plaatsgevonden.