Beleidsveld
Wat hebben we bereikt?
Doelstelling
Veiligheidsambitie 2018
De doelstelling voor 2018 is als volgt verwoord in de Veiligheidsambitie 2018:
- De behaalde resultaten van de vorige Veiligheidsambitie (die liep tot en met 2014) blijven minimaal behouden.
- Plekken waar sprake is van een concentratie en stapeling van sociale (veiligheids)problemen zijn in kaart gebracht.
- De grootste (potentiële) veroorzakers van overlast criminaliteit zijn bekend. Zij worden gericht aangepakt.
- In relevantie beleidsvisies zijn verbetermaatregelen voor het veiligheids-'DNA' van Hoorn opgenomen.
- Inwoners, ondernemers en instellingen krijgen relevante informatie over de (on)veiligheidssituatie in hun leefomgeving. Gemeente en politie vertellen (helder) wat wij hieraan doen, wat we samen moeten doen en wat wij als gemeente en politie hieraan niet (kunnen) doen.
Eind 2017, begin 2018 wordt een nieuwe Stads/Regioscan uitgevoerd om te bepalen of de doelen zijn gehaald. Op basis daarvan wordt een nieuwe Veiligheidsambitie opgesteld.
Veiligheid en kwaliteit kinderopvang
De gemeente heeft goed inzicht in de kwaliteit en veiligheid in de kinderopvang en treedt adequaat op bij overtredingen.
Resultaten
Nr. | Resultaat | Status | Toelichting |
---|---|---|---|
1 | In andere beleidsvelden zijn verbetermaatregelen voor de veiligheid opgenomen. | ||
2 | Hoorn is onaantrekkelijk voor criminelen. | We werken continu aan het opwerpen van barrières, zoals BIBOB en het aanpassen van de APV. | |
3 | De grootste (potentiële) veroorzakers van overlast/onveiligheid veroorzaken geen overlast meer en krijgen samen met de partners (zoals 1.Hoorn en jongerenwerk) handvatten om hun leven een positieve wending te geven. | ||
4 | Groepen veroorzaken geen overlast en criminaliteit meer. | Hier werken we continu aan, samen met onze partners. Zoals politie, 1.Hoorn en jongerenwerk. | |
5 | In gebieden waar sprake is van een concentratie en stapeling van problemen worden door een integrale aanpak (gezin, persoon, gebied) de ontstaansfactoren van onveiligheid weggenomen. | ||
6 | Het inzicht in de kwaliteit en de veiligheid bij kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en voorschoolse educatie (VVE) is optimaal en alle handhavingsadviezen van de GGD hebben navolging gekregen. | ||
7 | De A-status die de Inspectie van het Onderwijs heeft toegekend, wordt behouden en de gemeente voldoet dus aan alle wettelijke eisen voor toezicht op en handhaving van de veiligheid en de kwaliteit van de kinderopvang en voor- en vroegschoolse educatie. | ||
8 | Het inzicht in de kwaliteit en de veiligheid van de gastouderopvang is vergroot. | Quickscan gastouders vindt plaats. Daar waar nodig wordt naderonderzoek/handhaving ingezet. |
Indicatoren
Nr. | Beleidsindicator | Eenheid | Streefwaarde | Waarde | Toelichting | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Toezicht op kinderdagverblijven, buitenschoolse opvang, gastouderbureaus en VVE door GGD Hollands Noorden | % | 100 | 100 | Jaarlijkse onderzoeken GGD Hollands Noorden | |
2 | Toezicht op gastouderopvang | % | 5 | 5 | ||
3 | Opvolging handhavingsadviezen door GGD Hollands Noorden | % | 100 | 100 | ||
4 | Quickscan onder gastouders | % | 100 | 100 |
Wat hebben we daar voor gedaan?
Prestaties in 2018
Nr. | Prestatie | Status | Toelichting |
---|---|---|---|
1 | In andere beleidsvelden zijn verbetermaatregelen voor de veiligheid opgenomen | ||
2 | Hoorn is niet aantrekkelijk voor criminelen. In Westfriesland is de bestuurlijke opdracht 'Harmoniseren informatielandschap ondermijning' vastgesteld. Gemeenten beschikken over veel data. Deze wordt nog onvoldoende geanalyseerd om verdachte signalen op systeemniveau te kunnen signaleren. Het koppelen van onze databestanden met die van onze partners (zoals de belastingdienst en woningcorporaties) levert verdachte signalen op. Een voorbeeld: op een bepaald adres is een opvallend hoog stroomgebruik (database stroomleverancier) in vergelijking tot het aantal bewoners van het pand (database gemeente). Als deze gegevens worden gekoppeld, kan een risico op een wietplantage worden gesignaleerd en kunnen de politie en belastingdienst hierop handelen. Dit is een nieuwe expertise voor de gemeente Hoorn. Er is gestart met het analyseren van data in één van Hoorns zwakkere wijken. Deze data wordt gekoppeld aan gegevens van onder andere de belastingdienst en uitkeringsinstanties, waardoor de ontstaansfactoren van problemen aangepakt kunnen worden. Er worden barrières opgeworpen om het criminelen zo moeilijk mogelijk te maken en om te voorkomen dat criminelen zich in Hoorn vestigen. er is bijvoorbeeld een gerichte aanpak op de Outlaw Motorcycle Gangs (criminele motorclubs). Ook is het belangrijk dat collega's en professionals die bij mensen thuis komen, verdachte signalen kunnen herkennen en dat zij weten waar zij dit veilig kunnen melden. Dit vraagt om het vergroten van bewustzijn en alertheid van de collega's en professionals van organisaties waar de gemeente mee samenwerkt. Er wordt een gemeentelijk meldpunt opgericht waar men signalen kan melden. Een signaal wordt vervolgens beoordeeld en verder onderzocht (en opgepakt) met onze partners, zoals WerkSaam Westfriesland, politie en de Belastingdienst. | Dit jaar starten we met de aanpak van woon en adresfraude. Data analyse wordt opgestart. In de APV worden artikelen opgenomen als barrière tegen ondermijnende criminaliteit. | |
3 | De grootste (potentiële) veroorzakers van overlast/onveiligheid veroorzaken geen overlast meer en krijgen samen met de partners (1.Hoorn, jongerenwerk e.d.) handvatten om hun leven een positieve wending te geven (persoonsgerichte aanpak). | ||
4 | Groepen veroorzaken geen overlast en criminaliteit meer (groepsgerichte aanpak). | Dit is een doorlopende activiteit. | |
5 | In gebieden waar sprake is van een concentratie en stapeling van problemen worden door een integrale aanpak (gezin, persoon, gebied) de ontstaansfactoren van onveiligheid weggenomen (gebiedsgerichte aanpak). | ||
6 | Veiligheid en kwaliteit kinderopvang - het jaarlijkse onderzoek. 2018 is een spannend jaar voor de kinderopvang: de peuterspeelzalen bestaan niet meer als zodanig. Voor de wet bestaan er alleen nog kinderdagverblijven; de opvang die speciaal voor peuters organiseert, moet nu aan alle eisen voldoen die ook voor kinderdagverblijven gelden. (Zie ook programma 4 voor meer uitleg over de harmonisatie van peuterspeelzalen in Hoorn.) Daarnaast is er landelijk gewerkt aan nieuwe kwaliteits- en veiligheidseisen voor de hele kinderopvang, die voor een deel op 1 januari 2018 gaan gelden. Andere eisen gaan pas op 1 januari 2019 in. Dat betekent dat de kinderopvangorganisaties veel veranderingen moeten doorvoeren. In 2017 hebben de GGD Hollands Noorden en de gemeente voorlichting gegeven over de wijzigingen. Het kan zijn dat door het grote aantal wijzigingen, het aantal inspecties groter is dan andere jaren. | Uitvoering heeft plaatsgevonden. Daar waar nodig is er maatwerk geleverd. | |
7 | Veiligheid en kwaliteit kinderopvang -Gastouders: Daarom voert de GGD in 2018 een quick scan bij alle gastouders uit. Gastouders krijgen een kort bezoek, waarbij een aantal punten worden bekeken (denk hierbij aan veiligheid, hygiëne, aantal kinderen dat opgevangen wordt). Als er aanleiding voor is, wordt een volledige inspectie ingepland. In 2018 wordt de quick scan geëvalueerd. Als het nuttig blijkt, dan wordt de quick scan op regelmatige basis ingezet. | Quickscan heeft plaatsgevonden. | |