Jaarstukken 2018

Programma 2 Verkeer, vervoer en waterstaat

Parkeren

Beleidsveld

Wat hebben we bereikt?

Doelstelling

Het optimaal sturen van vraag en het aanbod van voldoende parkeervoorzieningen, in goede harmonie met de functie(s) van het gebied. De uitvoering wordt zo efficiënt en duurzaam mogelijk ingericht.

Resultaten

Nr.

Resultaat

Status

Toelichting

1

Op straat wordt er op jaarbasis meer dan 1,2 miljoen keer geparkeerd. In de parkeergarages wordt er ruim 200.000 keer geparkeerd.

Dit is bedoeld om een overzicht te geven hoe de parkeervoorzieningen op straat, in de parkeergarages en op de terreinen functioneren.

2

De parkeercapaciteit is opgedeeld in gereguleerd en niet-gereguleerd gebied. In het gereguleerde gebied (betaald parkeren en vergunningenhouders) zijn circa 5.200 parkeerplaatsen beschikbaar. Voor mindervaliden zijn 60 plaatsen voor algemeen gebruik beschikbaar en 56 plaatsen voor een specifieke gebruiker (op kenteken). We beheren ongeveer 4.000 vergunningen en er worden op specifieke gebruikers ontheffingen verleend.

Dit is bedoeld om een overzicht te geven hoe de parkeervoorzieningen op straat, in de parkeergarages en op de terreinen functioneren.

Indicatoren

Nr.

Beleidsindicator

Eenheid

 Streefwaarde
Begroting
2018

 Waarde
Realisatie
2018

Toelichting

Bron

1

Straatparkeren: aantal parkeerplaatsen betaald parkeren

2.725

2.725

2

Straatparkeren: aantal vergunninghoudersparkeerplaatsen

2.367

2.367

3

Straatparkeren: aantal gehandicaptenparkeerplaatsen algemeen

60

72

Er zijn meer aanvragen voor gehandicaptenparkeerplaatsen binnen gekomen en gerealiseerd.

4

Garage parkeren: aantal parkeerplaatsen achteraf betalen

340

340

5

Vergunningen: aantal bewonersvergunningen

2.875

2.883

Wat hebben we daar voor gedaan?

Prestaties in 2018

Nr.

Prestatie

Status

Toelichting

1

Inventariseren (nieuwe) parkeervraagstukken, o.a. door de komst van de parkeergarage.

2

Aanpassen van de parkeerexploitatie/begroting i.v.m. ontwikkeling stationsgebied-Noord.

3

Voorbereidingen treffen voor het realiseren van een parkeergarage in het stationsgebied.

4

Aanpassen parkeerbalans binnenstad aan vastgestelde beleidskaders (bv. Binnenstadsvisie, Parkeernota, Poort van Hoorn).

5

Aanpassen van de parkeernormering binnenstad, buitengebied en nieuwbouw aan vastgestelde beleidskaders.

Toelichting op prestaties 1 t/m 4
De komst van de parkeergarage heeft een directe relatie met de Poort van Hoorn. Het ontwikkelprogramma is nog niet concreet genoeg om de gerelateerde parkeervraagstukken uit te werken.